) Zaprogramuj Przyszłość

Aktualności

Logo funduszy europejskich
Logo fundacji orendż
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego

3 razy K, czyli… kodowanie, komunikacja, kooperacja!

Programista kojarzy ci się z samotnikiem, który po nocach wystukuje kolejne linijki kodu? Choć taka wizja ma swój urok, nie odpowiada rzeczywistości. Zdarzają się aplikacje stworzone w całości przez pojedyncze osoby, ale to rzadkość. Wystarczy wspomnieć, że w 2010 roku Facebook chwalił się, że zatrudnia 1 programistę na milion użytkowników – co wtedy oznaczało około 500 specjalistów od oprogramowania. Nad grą „Wiedźmin 3: Dziki Gon” pracował natomiast 240-osobowy zespół, a w projekt w sumie było zaangażowanych 1500 osób z całego świata – choć oczywiście nie tylko programistów.

Data publikacji: 29/12/17

Programowanie to na ogół aktywność grupowa i musimy brać to pod uwagę, wprowadzając jego elementy w szkole. W pracy z młodszymi uczniami w projekcie Zaprogramuj Przyszłość podkreślamy, że podstaw kodowania należy uczyć równolegle ze współpracą i komunikacją. Nie tylko ułatwia to nabywanie kompetencji programistycznych, lecz także przynosi korzyści w szerszej perspektywie – umiejętność współpracy jest przecież kluczowa we współczesnym świecie!

Jak łączyć naukę komunikacji i współpracy z programowaniem? Przedstawiamy trzy techniki stosowane w wielu zespołach programistycznych na całym świecie. Z powodzeniem można je – w mniejszej skali – zastosować w pracy z uczniami na każdym etapie edukacji!

Burze mózgów
Nawet krótka burza mózgów stanowi wsparcie w rozwiązywaniu skomplikowanych problemów. W grupie łatwiej jest dostrzec jego różne strony oraz ustalić możliwe rozwiązania. Nawet jeśli później uczniowie będą pracować nad kodem samodzielnie lub w mniejszych zespołach, wypracowanie wspólnego podejścia bardzo pomaga. Organizowanie miniburz mózgów to także doskonały sposób na uczenie się głośnego wypowiadania swoich opinii oraz kultury dyskusji. Należy tylko zwrócić uwagę na to, by prowadzić ją w sposób, który da przestrzeń do wyrażenia swojego zdania także nieśmiałym dzieciom.

Kodowanie na cztery ręce
Co dwie głowy to nie jedna, a co cztery ręce – to nie dwie. Na czym polega kodowanie w parach? Jedna osoba przyjmuje rolę „drivera”, który pisze kod, druga zaś – „navigatora”, który na bieżąco sprawdza jego poprawność, zadaje pytania i dzieli się uwagami. Obie osoby pracują przy jednym komputerze i co jakiś czas wymieniają się rolami. Wypróbuj to podejście ze swoimi uczniami! Taka forma współpracy nie jest łatwa, ale odpowiednio stosowana przynosi wiele korzyści. Dzięki niej dużo łatwiej jest wyłapywać błędy. W sytuacji, gdy jednej osobie brak pomysłów, druga może ją wesprzeć. Przede wszystkim jednak jest to świetny sposób na wzajemne uczenie się i dzielenie doświadczeniem.

Ocena wzajemna
Tzw. ocena rówieśnicza jest bardzo skuteczną metodą edukacyjną… i jak się okazuje ma swoje zastosowanie także w świecie programistów. Oddanie swojego dzieła komuś innemu do oceny jest to nieuniknione w wypadku każdego rodzaju twórczości – również kodowania. Warto w bezpiecznym środowisku kształcić umiejętność udzielania i przyjmowania informacji zwrotnej. Zwróć uwagę na to, aby oceny rówieśnicze uwzględniały zarówno słabe, jak i mocne strony pracy kolegów i koleżanek. Znalezienie błędów i wskazanie sposobów ich poprawy jest ważne, ale dla rozwoju uczniów równie istotne jest docenienie zalet i mocnych punktów!
 

Bądź na bieżąco

AKTUALNOŚCI

28/09/18

Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”! 

Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.

czytaj więcej

25/09/18

5 pomysłów na Code Week w twojej szkole!

Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października. 

czytaj więcej

25/09/18

Technologia to tylko narzędzie

O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji

czytaj więcej

Kontakt

Fundacja Orange:

fundacja@orange.com

 

Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania:

kontakt@cyfrowydialog.pl

Logo fundacji zaprogramuj przyszłość
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo fundacji rozwoju branży internetowej NETKAMP
Logo funduszy europejskich
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego