28/09/18
Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”!
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października. Każdy może zorganizować własne wydarzenie i zgłosić je na oficjalnej mapie CodeWeek.eu. To doskonała okazja, żeby pokazać swoje osiągnięcia i popularyzować wspólną naukę umiejętności przyszłości!
1.: (Po prostu) lekcja kodowania z uczniami
Nuda? Nieprawda! Nawet jeśli regularnie prowadzisz dla swojej klasy zajęcia z elementami programowania czy robotyki, warto zamieścić zajęcia odbywające się w trakcie CodeWeek.eu na oficjalnej mapie wydarzeń. Zastanówcie się, jakie aktywności dawno się nie pojawiały. Przypomnijcie sobie ulubione ćwiczenia bez prądu. Poszukajcie zupełnie nowych scenariuszy i inspiracji w internecie – bazę polecanych źródeł znajdziecie np. na stronie Zaprogramuj przyszłość. Już sama świadomość, że lekcja jest organizowana w ramach europejskiej inicjatywy wyzwoli w was nowe pokłady kreatywności!
2.: Wydarzenie dla całej społeczności szkolnej… i nie tylko!
Europejski Tydzień Kodowania to doskonała okazja, żeby pokazać to, co robicie w klasie, całej społeczności szkolnej. Lekcja otwarta, szkolny festiwal, specjalne wydanie gazetki szkolnej lub wystawa na szkolnym korytarzu – możliwości są nieograniczone. Wcześniej możecie zebrać od innych uczniów i nauczycieli pytania, czego chcieliby się dowiedzieć o kodowaniu – i uwzględnić je w programie wydarzenia. Zadbajcie o różne formy aktywności – kodowanie tańca rozrusza każdego, a wyścigi zaprogramowanych robotów zawsze robią wrażenie.
3.: Zajęcia dla innych nauczycieli
Masz wrażenie, że tylko ty interesujesz się kodowaniem w swojej szkole? Może inni nauczyciele potrzebują nieco zachęty, żeby oswoić się z tematem? Niech dla odmiany oni wcielą się w rolę uczniów i wezmą udział w lekcji kodowania. Zacznij od podstaw, np. kodowania bez prądu, a dopiero potem przejdź do rozwiązań wykorzystujących technologię. Podziel się swoim doświadczeniem i sprawdzonymi pomysłami. Zadbaj też o to, aby mogli swobodnie zadawać pytania, a po samym wydarzeniu zaoferuj im pomoc we wprowadzaniu kodowania na swoich lekcjach.
4.: Międzyszkolna lekcję online!
Google Hangouts, Skype, ClickMeeting czy dowolne inne narzędzie do wideorozmów i dzielenia obrazu wystarczy, żeby zorganizować lekcję międzyszkolną. Znajdź innych zaangażowanych nauczycieli – czy z tego samego miasta, czy z drugiego krańca Polski – i połączcie siły! Znajdziesz ich w grupach na Facebooku czy na forum dla uczestników Zaprogramuj przyszłość. To dobry sposób na wymianę pomysłów, prezentację swoich dzieł czy pracę nad wspólnymi projektami. Możecie zorganizować cały cykl takich spotkań, który zacznie się od burzy mózgów poświęconej pomysłom na programy, a skończy pokazem i omówieniem stworzonych rozwiązań.
Pomysł 5.: Festiwal projektów
To wyzwanie dla wytrwałych – cały cykl wydarzeń organizowanych od początku do końca CodeWeeka. Poszukacie inspirującego tematu (np. aplikacja marzeń każdego ucznia), stwórzcie niewielkie zespoły projektowe i podczas kolejnych spotkań przejdźcie cały proces tworzenia nowego rozwiązania – od zebrania pomysłów po zebranie opinii o swoim dziele. Na koniec możecie zorganizować w szkole otwarty pokaz waszych aplikacji lub stworzyć wystawę na gazetce ściennej (oczywiście z linkami do prac w internecie!). Na pewno wzbudzicie spore zainteresowanie.
Aby wydarzenie zostało uznane za organizowane w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania, musisz zgłosić je na stronie http://codeweek.eu. Formularz jest po angielsku, ale na szczęście w internecie są dostępne polskie instrukcje – http://codeweek.org.pl/media/chunks/attachment/instrukcja_CodeWeekPL_new.pdf.
Jest z tym trochę formalności, ale warto – każdy będzie mógł się dowiedzieć o Waszych działaniach, a na koniec otrzymacie certyfikat uczestnictwa. Przy okazji przyczynicie się do pokazania, jak wielka jest polska społeczność osób wprowadzających kodowanie w edukacji – co roku Polska jest wysoko w rankingu liczby wydarzeń organizowanych w ramach CodeWeek.eu!
Bądź na bieżąco
28/09/18
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
25/09/18
Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października.
25/09/18
O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania: