28/09/18
Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”!
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
1.: Wprowadź nowe metody na stałe
W „Zaprogramuj przyszłość” zaproponowaliśmy nauczycielom 15 scenariuszy zajęć pozalekcyjnych do przeprowadzenia. Czy oznacza to, że ich przygoda z kodowaniem powinna się na tym skończyć? Oczywiście, że nie! To, jaki będzie jej dalszy ciąg, zależy tylko od Ciebie.
Możesz wprowadzić lekcje programowania na stałe do swojego kalendarza, np. jako kółko zainteresowań. Z drugiej strony elementy kodowania świetnie sprawdzą się na każdym przedmiocie i warto pamiętać o poznanych technikach pracy, planując codzienne lekcje. Jedno jest pewne – uczniowie, którzy już połknęli bakcyla na pewno będą dopominać się o więcej.
2.:Szukaj nowych pomysłów i inspiracji
Powtarzanie tych samych ćwiczeń i metod pracy szybko robi się nudne i może zabić nawet największą pasję. Na szczęście świat pełen jest entuzjastów kodowania, którzy opracowują własne materiały i scenariusze zajęć i dzielą się nimi z innymi.
W internecie znajdziesz wiele miejsc ze sprawdzonymi pomysłami, które możesz wprowadzić bez żadnych zmian lub wykorzystać jako inspirację do autorskich rozwiązań. Polecamy nasz wybór źródeł: https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/aktualnosci/programistyczne-inspiracje-cz-1. Każdy nauczyciel znajdzie tu coś dla siebie.
3.:Technologia się rozwija - rozwijaj sięrazem z nią
Technologia rozwija się bardzo szybko i chociaż nie ma co bezrefleksyjnie gonić za kolejnymi nowinkami, warto być na bieżąco. W „Zaprogramuj przyszłość” co miesiąc przygotowywaliśmy newsletter dla uczestników, w którym gromadziliśmy informacje o ciekawych projektach, konferencjach, kursach i konkursach dla nauczycieli.
Obawiasz się, że to zbyt czasochłonne? Rozwiązaniem dla Ciebie mogą być szkolenia e‑learningowe czy coraz popularniejsze webinaria, czyli internetowe wideokonferencje. Dzięki nim możesz rozwijać swoją wiedzę bez wychodzenia z domu.
4.: Zadbaj o właściwe wykorzystanie sprzętu
Rzutnik, który po przepaleniu się lampy miesiącami zbiera kurz. Wymarzona tablica interaktywna, która spełnia się jako tablica suchościeralna. Tablety, które stały się przyczyną sporów między nauczycielami i wylądowały w zamkniętej szafie w gabinecie dyrekcji – kto nie zna takich sytuacjichoćby ze słyszenia?
Szkoły biorące udział w „Zaprogramuj przyszłość” otrzymały maty edukacyjne, roboty Dash&Dot, zestawy do projektowania interaktywnego MakeyMakey i tablety. Niestety wiemy z praktyki, że zdarza się, że sprzęt otrzymany w ramach projektu, po jego zakończeniu przestaje być używany.
Jeśli przyczyną jest brak bezpośredniej motywacji w postaci zobowiązania do przeprowadzenia zajęć, zob. punkt 1. Jeśli problem to awarie lub problemy z dzieleniem się sprzętem między sobą, warto po prostu wspólnie ustalić zasady dbania o sprzęt i jego wykorzystania. Nawet tak proste rozwiązania jak zobowiązanie się do ładowania tabletów po użyciu czy stworzenie internetowego kalendarza do rezerwacji sprzętu pomogą uniknąć wielu kłopotów.
5.:Zarażaj ideą!
Kodowanie z uczniami to wciąż względnie świeży pomysł. Na pewno nieraz zdarzy ci się spotkać nauczycieli i rodziców, którzy nie będą mieli przekonania do programowania na lekcjach. Czasami przyczyną jest brak wiedzy – wtedy wspomnij im o 8 nie tylko koderskich umiejętnościach, których uczy kodowanie.
Jeśli zaś zauważysz, że główny problem to związane z niskimi kompetencjami technologicznymi – podziel się swoim doświadczeniem. Każdy kiedyś zaczynał – również nauczyciele i trenerzy związani z „Zaprogramuj przyszłość”. Ważne, żeby się nie poddawać i szukać metod i rozwiązań najlepiej dopasowanych do swoich możliwości oraz – co najważniejsze – do potrzeb uczniów.
Bądź na bieżąco
28/09/18
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
25/09/18
Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października.
25/09/18
O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania: