) Zaprogramuj Przyszłość

Aktualności

Logo funduszy europejskich
Logo fundacji orendż
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego

Czy można zaprogramować empatię?

W 2013 roku na wrocławskim Dworcu Głównym studenci z Politechniki Wrocławskiej zaprezentowali Flasha – robota, który podjeżdżał do podróżnych, rozmawiał z nimi i gestykulował. Media opisywały go jako „empatycznego”. Czy to właściwe określenie? Co jakiś czas słyszymy o robotach, które reagują na mimikę lub wyrażają emocję, ale wydaje się, że na razie bardziej pasuje do nich słowo „sympatyczny”.

Data publikacji: 18/01/18

Programowanie i empatia

Do stworzenia programów, które rzeczywiście cechowałaby empatia, jeszcze długa droga. Programowanie jednak samo w sobie wymaga empatii i – co ważne – kształci ją. Jak powiedział Kevin Schwartz z Austin Independent School District: „Być może jest to sprzeczne z intuicją, ale przecież w programowaniu chodzi m.in. o związki przyczynowo-skutkowe. O zrozumienie, jakie akcje, reakcje i interakcje wywoła napisany program”.

Kodowanie i empatia w szkole

Kodowanie, szczególnie z młodszymi uczniami, na pewno wywoła wiele emocji. Joanna Szczecińska, trenerka Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania, przyznała, że na jej pierwszej lekcji z kodowaniem były i radość, i łzy. Uczniowie, którzy przeżywali programistyczne porażki, otrzymywali pomoc od innych i wspólnie docierali do rozwiązań. Już samo doświadczenie takiej współpracy stanowiło dla nich szkołę empatii. Wiemy też z praktyki, że uczniowie chętnie chwalą się swoimi dziełami, a nawet tworzą je od początku z myślą o innych – jako interaktywną laurkę, grę czy nawet quiz do przygotowania się do sprawdzianu.

UX, czyli doświadczenie użytkownika

Współcześnie w tworzeniu aplikacji czy serwisów internetowych wiele uwagi poświęca się tzw. doświadczeniu użytkownika (ang. user experience, w skrócie UX). Zanim jeszcze do pracy zabierze się programista, prowadzi się badania potrzeb oraz tworzy makiety i prototypy, które testuje się z osobami, które potencjalnie będą korzystać z danego rozwiązania. Dzięki temu możemy się cieszyć aplikacjami i serwisami internetowymi, które są znacznie przyjaźniejsze w obsłudze niż kiedyś.

Dlaczego by nie wprowadzić elementów UX w nauce programowania w najmłodszych klasach? Przemyślenie tego, jak nasz program będzie używany przez innych, to spore wyzwanie – także dla zawodowych projektantów. Wierzymy jednak, że uczniowie też mogą sobie z tym poradzić, jeśli podpowiemy im taki kierunek. Niekoniecznie od razu im to wyjdzie, ale empatii przecież też się uczymy – przez całe życie.

Bądź na bieżąco

AKTUALNOŚCI

28/09/18

Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”! 

Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.

czytaj więcej

25/09/18

5 pomysłów na Code Week w twojej szkole!

Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października. 

czytaj więcej

25/09/18

Technologia to tylko narzędzie

O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji

czytaj więcej

Kontakt

Fundacja Orange:

fundacja@orange.com

 

Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania:

kontakt@cyfrowydialog.pl

Logo fundacji zaprogramuj przyszłość
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo fundacji rozwoju branży internetowej NETKAMP
Logo funduszy europejskich
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego