28/09/18
Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”!
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Do końca września każdy z nich musiał zabrać swoją klasę na programistyczną wycieczkę poza mury szkoły. Po fotorelacjach zamieszczonych na platformie zaprogramujprzyszlosc.edu.pl widać, że był to przyjemny obowiązek. Jakie były cele wycieczek? Niektóre z nich mogą solidnie zaskoczyć!
1.: Roboty na nieco bardziej poważnie
Wszystkie szkoły biorące udział w projekcie otrzymały zestawy do projektowania interaktywnego Makey Makey oraz roboty Dash i Dot. Nic dziwnego, że uczniowie, którzy zapoznali się z podstawami robotyki chcieli wypróbować możliwości, jakie dają nieco bardziej „poważne” roboty.
Dzieci ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Piszu zmierzyły się z wyzwaniami, jakie niesie Misja Robotyka,
podobnie jak ich koledzy i koleżanki ze Szkoły Podstawowej im. J. Piłsudskiego w Gąskach.
Ekipa ze Szkoły Podstawowej nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego temat zgłębiała w Parku Naukowo-Technologicznym w Ełku.
Zawitali tam również uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Drygałach, którzy zapoznawali się z tajnikami robotyki i… mikrobiologii!
Uczniowie z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Miedźnej trafili dla odmiany do Fabryki Naukowców,
a trzecioklasiści ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Korytowie – na zajęcia z robotyki WeDo.
2.: STEM, czyli kod w świecie nauki
Programowanie i robotyka w szkole wpisują się w szerszy nurt zwany STEM oznaczający wprowadzanie elementów nauki, technologii, inżynierii i matematyki w różnych działaniach edukacyjnych. Eksperymenty naukowe były tematem wielu wycieczek w ramach „Zaprogramuj przyszłość”.
Pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Raszówce poznawali kolory na naukowo – ciekawe, czy teraz wiedzą już, jak zakodować różne barwy.
Prawa fizyki – i to na świeżym powietrzu – poznawali też uczniowie Szkoły Podstawowej w Brzegu Głogowskim w Parku Fizyki.
Co robili uczniowie Szkoły Podstawowej w Kolonii w Centrum Edukacji Smart Lab, możemy się tylko domyślać – dużo się działo! Jesteśmy też ciekawi, jakie tajemnice świata przyrody odkodowali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 im. L. Teligi w Myśliborzu… bo w laboratoryjnych fartuchach wyglądają bardzo poważnie.
Ogromną popularnością cieszyły się centra nauki – uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Ciężkowicach odwiedzili Experymentarium w Łodzi,
Szkoły Podstawowej w Bojanie – Experyment w Gdyni,
Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mykanowie – Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Chęcinach,
a Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Sulejowie – Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi.
Kreatywnie spędzili czas także uczniowie Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Bożympolu Wielkim. Czy w Parku Ewolucji w Sławutówku udało im się odkodować przeszłość?
Ich koledzy ze Szkoły Podstawowej w Czarnym Lesie w tym czasie spoglądali w zupełnie innym kierunku – bo w Planetarium Śląskim na wyciągnięcie ręki mieli cały kosmos.
3.: STEAM, czyli kod sztuki
Co się stanie jeśli do skrótu STEM dodamy sztukę, czyli „Art”? Odpowiedź brzmi: STEAM! Jak nieraz pisaliśmy, kodowanie doskonale łączy się z dziedzinami zgoła nienaukowymi! Muzyka, plastyka, architektura – wszędzie tu można wprowadzić aktywności wykorzystujące wiedzę programistyczną.
Trzecioklasiści ze Szkoły Podstawowej im. Unii Europejskiej w Przywidzu kodowali podczas zajęć z… ceramiki!
Artystycznych wrażeń dostarczyła uczniom Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Miedźnej wizyta w Muzeum Ognia w Żorach.
Interdyscyplinarne zabawy czekały także na uczniów Szkoły Podstawowej im. ppor. Klemensa Wickiego w Pępowie w Europejskim Centrum Solidarności.
4.: Kodowanie w terenie, czyli labirynty i nie tylko
Jedną z ulubionych aktywności młodych programistów są koderskie labirynty – nieważne, czy na macie edukacyjnej, czy z sympatycznymi robotami Dash i Dot. Trzecioklasiści ze szkoły Podstawowej im. Mieszka I w Marcinkowicach doskonalili się w tej sztuce w dużo większej skali!
Ich rówieśnicy ze Szkoły Podstawowej im. Unii Europejskiej w Przywidzu podczas wycieczki kodowali dla odmiany… swoje dobre zachowanie. Po minach trudno poznać, czy się udało, ale mamy nadzieję, że tak☺.
I ostatnia z relacji, które wpadły nam w oko: czy można zakodować pieczenie chleba? Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni wiedzą już, że tak!
Bo przecież tak naprawdę, kod kryje się wszędzie – trzeba tylko umieć patrzeć i odrobinę się zastanowić.
Bądź na bieżąco
28/09/18
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
25/09/18
Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października.
25/09/18
O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania: