) Zaprogramuj Przyszłość

Aktualności

Logo funduszy europejskich
Logo fundacji orendż
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego

Gdzie się kryje kod? Wybór relacji z wycieczek

Kodowanie w szkole wcale nie oznacza zamykania się w sali lekcyjnej! Okazje, by kodować z uczniami, kryją się wszędzie. Przekonali się o tym nauczyciele biorący udział w projekcie „Zaprogramuj przyszłość”.

Do końca września każdy z nich musiał zabrać swoją klasę na programistyczną wycieczkę poza mury szkoły. Po fotorelacjach zamieszczonych na platformie zaprogramujprzyszlosc.edu.pl widać, że był to przyjemny obowiązek. Jakie były cele wycieczek? Niektóre z nich mogą solidnie zaskoczyć!

1.: Roboty na nieco bardziej poważnie

Wszystkie szkoły biorące udział w projekcie otrzymały zestawy do projektowania interaktywnego Makey Makey oraz roboty Dash i Dot. Nic dziwnego, że uczniowie, którzy zapoznali się z podstawami robotyki chcieli wypróbować możliwości, jakie dają nieco bardziej „poważne” roboty.

Dzieci ze Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Piszu zmierzyły się z wyzwaniami, jakie niesie Misja Robotyka,  

  

 

podobnie jak ich koledzy i koleżanki ze Szkoły Podstawowej im. J. Piłsudskiego w Gąskach.

  

Ekipa ze Szkoły Podstawowej nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. Jana Twardowskiego temat zgłębiała w Parku Naukowo-Technologicznym w Ełku.

  

Zawitali tam również uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Drygałach, którzy zapoznawali się z tajnikami robotyki i… mikrobiologii!

  

Uczniowie z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Miedźnej trafili dla odmiany do Fabryki Naukowców,

  

a trzecioklasiści ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Korytowie – na zajęcia z robotyki WeDo.

  

2.: STEM, czyli kod w świecie nauki

Programowanie i robotyka w szkole wpisują się w szerszy nurt zwany STEM oznaczający wprowadzanie elementów nauki, technologii, inżynierii i matematyki w różnych działaniach edukacyjnych. Eksperymenty naukowe były tematem wielu wycieczek w ramach „Zaprogramuj przyszłość”.

Pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Raszówce poznawali kolory na naukowo – ciekawe, czy teraz wiedzą już, jak zakodować różne barwy.

  

Prawa fizyki – i to na świeżym powietrzu – poznawali też uczniowie Szkoły Podstawowej w Brzegu Głogowskim w Parku Fizyki.

  

Co robili uczniowie Szkoły Podstawowej w Kolonii w Centrum Edukacji Smart Lab, możemy się tylko domyślać – dużo się działo! Jesteśmy też ciekawi, jakie tajemnice świata przyrody odkodowali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 im. L. Teligi w Myśliborzu… bo w laboratoryjnych  fartuchach wyglądają bardzo poważnie.

 

Ogromną popularnością cieszyły się centra nauki – uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Ciężkowicach odwiedzili Experymentarium w Łodzi,

Szkoły Podstawowej w Bojanie – Experyment w Gdyni,

Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Mykanowie – Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Chęcinach,

a Szkoły Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II w Sulejowie – Centrum Nauki i Techniki EC1 w Łodzi.

Kreatywnie spędzili czas także uczniowie Szkoły Podstawowej im. Janusza Kusocińskiego w Bożympolu Wielkim. Czy w Parku Ewolucji w Sławutówku udało im się odkodować przeszłość?

  

Ich koledzy ze Szkoły Podstawowej w Czarnym Lesie w tym czasie spoglądali w zupełnie innym kierunku – bo w Planetarium Śląskim na wyciągnięcie ręki mieli cały kosmos.

  

3.: STEAM, czyli kod sztuki

Co się stanie jeśli do skrótu STEM dodamy sztukę, czyli „Art”? Odpowiedź brzmi: STEAM! Jak nieraz pisaliśmy, kodowanie doskonale łączy się z dziedzinami zgoła nienaukowymi! Muzyka, plastyka, architektura – wszędzie tu można wprowadzić aktywności wykorzystujące wiedzę programistyczną.

Trzecioklasiści ze Szkoły Podstawowej im. Unii Europejskiej w Przywidzu kodowali podczas zajęć z… ceramiki!

Artystycznych wrażeń dostarczyła uczniom Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Miedźnej wizyta w Muzeum Ognia w Żorach.

Interdyscyplinarne zabawy czekały także na uczniów Szkoły Podstawowej im. ppor. Klemensa Wickiego w Pępowie w Europejskim Centrum Solidarności.

  

4.: Kodowanie w terenie, czyli labirynty i nie tylko

Jedną z ulubionych aktywności młodych programistów są koderskie labirynty – nieważne, czy na macie edukacyjnej, czy z sympatycznymi robotami Dash i Dot. Trzecioklasiści ze szkoły Podstawowej im. Mieszka I w Marcinkowicach doskonalili się w tej sztuce w dużo większej skali!

  

Ich rówieśnicy ze Szkoły Podstawowej im. Unii Europejskiej w Przywidzu podczas wycieczki kodowali dla odmiany… swoje dobre zachowanie. Po minach trudno poznać, czy się udało, ale mamy nadzieję, że tak☺.

 

I ostatnia z relacji, które wpadły nam w oko: czy można zakodować pieczenie chleba? Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Blachowni wiedzą już, że tak!

Bo przecież tak naprawdę, kod kryje się wszędzie – trzeba tylko umieć patrzeć i odrobinę się zastanowić.

Bądź na bieżąco

AKTUALNOŚCI

28/09/18

Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”! 

Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.

czytaj więcej

25/09/18

5 pomysłów na Code Week w twojej szkole!

Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października. 

czytaj więcej

25/09/18

Technologia to tylko narzędzie

O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji

czytaj więcej

Kontakt

dla nauczycieli z regionów:

tyskiego, legnicko-głogowskiego
częstochowskiego, piotrkowskiego

Anna Jędryczko
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania
tel. 531 595 315
anna.jedryczko@mistrzowiekodowania.pl

gdańskiego, ełckiego, olsztyńskiego,
bydgosko-toruńskiego,
szczecinecko-pyrzyckiego

Krzysztof Jaworski
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania
tel. 501 977 854
krzysztof.jaworski@mistrzowiekodowania.pl

Logo fundacji zaprogramuj przyszłość
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo fundacji rozwoju branży internetowej NETKAMP
Logo funduszy europejskich
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego