) Zaprogramuj Przyszłość

Aktualności

Logo funduszy europejskich
Logo fundacji orendż
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego

Kreatywni myśliciele programują przyszłość

Mitchela Resnicka nie trzeba nikomu przedstawiać. To właśnie temu profesorowi Massachusetts Institute of Technology (MIT) zawdzięczamy powstanie Scratcha. Wielkim źródłem inspiracji dla wszystkich nauczycieli mogą być też jego książki, w których rozwija swoją koncepcję edukacji jako wychowywania „kreatywnych myślicieli”.

Dlaczego w ostatnim artykule w „Zaprogramuj przyszłość” przypominamy tę postać? Bo bardzo prawdopodobne, że bez niego (i bez Scratcha) nie byłoby naszego projektu. Co ważniejsze jednak, jego przemyślenia stanowiły i stanowią dla nas ważną inspirację – i chcemy się nią podzielić.

W przedszkolu przez całe życie

W wydanej w 2017 roku książce „Lifelongkindergarten” (pol. „Przedszkole przez całe życie” lub – jak kto woli – „Przedszkole ustawiczne”) Resnick zauważa, że nowoczesne uczenie się, na każdym etapie edukacji, powinno bardziej przypominać naukę w przedszkolu.

Resnick w swojej pracy opisuje „spiralę kreatywnego uczenia się” charakterystyczną dla tego wieku. Składa się ona z kilku powiązanych i powtarzających się etapów:

  1. wyobraźni – gdy wymyślamy nowe rzeczy,
  2. tworzenia – gdy wprowadzamy pomysły w życie,
  3. zabawy – gdy wchodzimy z naszymi dziełami w interakcję,
  4. dzielenia się – gdy zapraszamy innych do wspólnej zabawy i tworzenia,
  5. refleksji – gdy zastanawiamy się nad tym, co zrobiliśmy i poszerzamy naszą wiedzę o temacie.

Po refleksji znowu następuje faza wyobraźni – bogatsi o nowe doświadczenia szukamy kolejnych pomysłów.

Na późniejszych etapach edukacji ta spirala zaczyna powoli zanikać na rzecz biernego przyswajania wiedzy. Poznawanie świata w szkole zaczyna ograniczać się do słuchania wykładów i odrabiania zadań. Na szczęście nowoczesne technologie pozwalają nam wrócić do kreatywnego uczenia się, a praca projektowa to wspaniały sposób na zastosowanie wyżej opisanej spirali.

Programuj przyszłość bez końca

W „Zaprogramuj przyszłość” wzięło udział ok. 1200 nauczycieli z 265 szkół podstawowych oraz 450 edukatorów z publicznych bibliotek, ośrodków doskonalenia nauczycieli i domów kultury. Wspólnie uczyliśmy się uczyć kodować – podczas szkoleń, mentoringów, webinariów i wycieczek. W zajęciach prowadzonych w ramach projektu wzięło udział łącznie 16 tys. dzieci!

Wyobrażaliśmy sobie, co chcemy osiągnąć – i sprawdzaliśmy nasze pomysły w działaniu. Maty edukacyjne, roboty Dash i Dot, zestawy MakeyMakey, tablety i Scratch Jr. pozwalały nam tworzyć własne rozwiązania i bawić się z nimi. Dzięki regionalnym spotkaniom mogliśmy się wymieniać pomysłami i współpracować z innymi. Trenerzy Mistrzów Kodowania dzielili się wiedzą i doświadczeniem, co napędzało – mamy nadzieję – refleksję nad metodami pracy.

My także dużo się nauczyliśmy podczas realizacji projektu. Na pewno wyciągniemy wnioski z ankiet ewaluacyjnych, które wypełniali uczestnicy projektu. Wiemy, że nich już teraz, że ponad 75% uczestników zadeklarowało, że zdecydowanie będzie wykorzystywać elementy kodowania na swoich lekcjach w kolejnym roku szkolnym, a kolejnych 20% – że raczej będzie to robić. W pytaniu, czy polecilibyście projekt innym, gdyby odbywała się kolejna edycja, średnia ocena projektu przez nauczycieli wyniosła 8,22/10 punktów. Blisko połowa wystawiła nam maksymalną ocenę – to dla nas ogromna motywacja!

Wiemy z wiadomości od Was oraz relacji w mediach społecznościowych, że wielu z nauczycieli i edukatorów biorących udział w projekcie robiło kolejny zakręt na naszej spirali kreatywnego uczenia się – szukało nowych wyzwań i opracowywało własne rozwiązania. Wiele pomysłów było naprawdę zaskakujących. Słyszeliśmy, że programowaniem zainteresowali się kolejni nauczyciele – również ci uczący w starszych klasach lub ze szkół, które nie zgłosiły się do projektu.

Mamy nadzieję, że nie stracicie tempa. Że będziecie rozwijać swoją wiedzę i dzielić się z nią – zarówno ze swoimi uczniami, jak i rodzicami i innymi nauczycielami. Programowanie przyszłości nigdy się nie kończy.

Bądź na bieżąco

AKTUALNOŚCI

28/09/18

Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”! 

Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.

czytaj więcej

25/09/18

5 pomysłów na Code Week w twojej szkole!

Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października. 

czytaj więcej

25/09/18

Technologia to tylko narzędzie

O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji

czytaj więcej

Kontakt

dla nauczycieli z regionów:

tyskiego, legnicko-głogowskiego
częstochowskiego, piotrkowskiego

Anna Jędryczko
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania
tel. 531 595 315
anna.jedryczko@mistrzowiekodowania.pl

gdańskiego, ełckiego, olsztyńskiego,
bydgosko-toruńskiego,
szczecinecko-pyrzyckiego

Krzysztof Jaworski
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania
tel. 501 977 854
krzysztof.jaworski@mistrzowiekodowania.pl

Logo fundacji zaprogramuj przyszłość
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo fundacji rozwoju branży internetowej NETKAMP
Logo funduszy europejskich
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego