Aktualności

Logo funduszy europejskich
Logo fundacji orendż
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego

Myślę, że pojawi się dużo pytań w stylu „A dlaczego właśnie tak?”

Z Kamilą Trocką, edukatorką w „Zaprogramuj przyszłość”, rozmawiamy o związkach technologii z kulturą oraz o tym, co w kodowaniu jest ciekawego dla niej jako pracowniczki Czaplineckiego Ośrodka Kultury.

Data publikacji: 24/05/18

Czy udział w „Zaprogramuj przyszłość” stanowił dla Ciebie początek przygody z kodowaniem?

Z kodowaniem spotkałam się podczas swojej własnej edukacji w szkole, kiedy poznałam programy Eli oraz Logo Komeniusz. Nie była to więc dla mnie zupełna nowość. Zdecydowałam się jednak na udział w projekcie „Zaprogramuj przyszłość”, ponieważ gdzieś po drodze ta wiedza trochę już zanikła.

Z jakimi oczekiwaniami – a może obawami – szłaś na szkolenia w ramach projektu?

Co do oczekiwań, na pewno chciałam zobaczyć, jakie są metody nauczania kodowania bez komputera. W obecnych czasach możemy przecież zaprogramować prawie wszystko. Nie miałam natomiast żadnych obaw. Wynika to tego, że nie boję się pracy z komputerem – mam tu na myśli również te większe problemy, a nie tylko codzienne używanie w rodzaju sprawdzenia poczty czy korzystania z internetu.

Co było dla Ciebie największym odkryciem podczas szkoleń dla edukatorów? Czy coś sprawiło, że natychmiast chciałaś to wprowadzić w swojej pracy w Czaplineckim Ośrodku Kultury?

Największe odkrycie? Kodowanie na kartce. To było coś, czego wcześniej w ogóle nie znałam. Planuję wprowadzić zajęcia z kodowania do naszej oferty w następnym roku artystycznym. Mam nadzieje, że dzieci będą z chęcią uczęszczać na zorganizowane dla nich zajęcia.

Edukatorzy, czyli pracownicy ośrodków doskonalenia nauczycieli, bibliotek i ośrodków kultury, mają za zadanie być lokalnymi liderami, którzy będą upowszechniać idee projektu w swojej społeczności. Jak widzisz tutaj rolę swoją oraz całego ośrodka?

Nauczyciele z „moich” szkół niestety nie wzięli udziału w projekcie, więc nie wiem, czy mogę w tym wypadku nazwać się liderem. W związku z tym nie mogę liczyć na ich obecność na naszych zajęciach w ramach „Zaprogramuj przyszłość”. Na pewno jednak jako ośrodek kultury będziemy sami promować naukę programowania w młodym wieku oraz prowadzić zajęcia dla dzieci.

Właśnie, w ramach swojej pracy sama również prowadzisz zajęcia z dziećmi? Czy na nich również planujesz wprowadzić kodowanie?

Obecnie prowadzę zajęcia z szycia na maszynie, ale w ramach wakacyjnych atrakcji planuję zorganizować kilka spotkań, aby pokazać kodowanie szerszej publiczności. Mam nadzieję, że u dzieci pojawi się chęć do cyklicznego udziału w zajęciach z kodowania.

Jakiej reakcji się spodziewasz?

Reakcje mogą być różne. Dzieci są ciekawe świata i lubią poznawać nowe rzeczy. Myślę, że na początku będą bardzo zainteresowane i pojawi się dużo pytań w stylu „A dlaczego właśnie tak?”. Rodzice i dziadkowie mogą być trochę przestraszeni.

Przecież ośrodek kultury kojarzy się z rysunkiem, tańcem, muzyką czy teatrem, ale niekoniecznie z nowoczesnymi technologiami...

Każdą z wymienionych dziedzin możemy obecnie przenieść w świat technologii: rysunek stworzyć od razu na ekranie przy pomocy tabletu, choreografię zakodować, a muzykę zapisać w specjalnym programie komputerowym. Również i dla teatru jest tu miejsce – programy do montażu filmu i dźwięku dają wiele nowych możliwości. Technologie śmiało możemy wykorzystywać w działalności ośrodków kultury. Potrzebne są do tego jednak fundusze na sprzęt, które często są poza zasięgiem tych mniejszych placówek.

I na koniec pytanie, które pada tradycyjnie w każdym naszym wywiadzie: co powiedziałabyś osobom, które chciałyby zacząć uczyć siebie – i innych – kodowania, ale jeszcze się wahają?

Naukę kodowania polecam każdemu choćby dlatego, że kodowania używamy cały czas w życiu codziennym – czego nie każdy jest świadomy. Poza tym, kto wie – może niektóre osoby biorące udział w projekcie postanowią się przekwalifikować i rozpoczną pracę w branży programistycznej?

Bądź na bieżąco

AKTUALNOŚCI

25/05/18

Laureaci konkursu „Wiosna z programowaniem” i …. nowy konkurs!

Jak wyglądała Wasza przygoda z kodowaniem? Podzielcie się swoją historią i zawalczcie o Ozoboty dla swojej szkoły. Zgłoszenia przyjmujemy na forum projektu do 7 czerwca.

czytaj więcej

24/05/18

Myślę, że pojawi się dużo pytań w stylu „A dlaczego właśnie tak?”

Z Kamilą Trocką, edukatorką w „Zaprogramuj przyszłość”, rozmawiamy o związkach technologii z kulturą oraz o tym, co w kodowaniu jest ciekawego dla niej jako pracowniczki Czaplineckiego Ośrodka Kultury.

czytaj więcej

15/05/18

Zapraszamy nauczycieli na warsztaty on-line!

Zapraszamy nauczycieli do kolejnego etapu naszego projektu, którym są 4-godzinne warsztaty online realizowane w formule webinarów. Nasze webinary to online’owe spotkania, które umożliwiają aktywne uczestnictwo i komunikację obustronną z trenerem m.in. dzięki funkcji czatu.

czytaj więcej

Kontakt

dla nauczycieli z regionów:

tyskiego, legnicko-głogowskiego
częstochowskiego, piotrkowskiego

Anna Jędryczko
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania
tel. 531 595 315
anna.jedryczko@mistrzowiekodowania.pl

gdańskiego, ełckiego, olsztyńskiego,
bydgosko-toruńskiego,
szczecinecko-pyrzyckiego

Krzysztof Jaworski
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania
tel. 501 977 854
krzysztof.jaworski@mistrzowiekodowania.pl

dla edukatorów oraz dla mediów:

Anna Stawska
Fundacja Orange
tel. 571 265 542
anna.stawska2@orange.com

Logo fundacji zaprogramuj przyszłość
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo fundacji rozwoju branży internetowej NETKAMP
Logo funduszy europejskich
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego