) Zaprogramuj Przyszłość

Aktualności

Logo funduszy europejskich
Logo fundacji orendż
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego

Nawet nie czuję, kiedy koduję

Kiedy na początku w 2014 roku opublikowano wyniki części testu PISA dotyczącej rozwiązywania problemów, media zaalarmowały, że polska młodzież nie radzi sobie z codziennymi czynnościami. Rozczarowanie było tym większe, że polscy 15-latkowie znaleźli się w czołówce uczniów  krajów UE w zakresie umiejętności matematycznych, rozumowania w naukach przyrodniczych oraz czytania i interpretacji.

Data publikacji: 18/01/18

Tak kodują nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej na szkoleniu w Piszu.

Dlaczego zadania polegające na zakupie najtańszego biletu na pociąg w biletomacie czy regulacji klimatyzatora bez instrukcji obsługi sprawiły tyle problemów? Polscy uczniowie przecież często i chętnie korzystają z technologii. W tych konkretnych zadaniach musieli jednak szybko nauczyć się nieznanych narzędzi – odkryć mechanizmy ich działania i wykorzystać je do swoich celów.

Algorytmy wokół nas

Co ma do tego kodowanie? Podstawowe będzie dla nas pojęcie algorytmu, czyli zestawu instrukcji, które służą do rozwiązania danego problemu. Kojarzy się nam ono pewnie z informatyką – i słusznie. Każdy jednak posługuje się algorytmami w codziennym życiu.

Świetny film z zasobów TED-Ed pt. „Your brain can solve algorithms” (https://www.youtube.com/watch?v=6hfOvs8pY1k) pokazuje, jak działają algorytmy, na przykładzie liczenia osób w pokoju. Równie dobrze mógłby jednak dotyczyć gotowania czy zakupów w kasie samoobsługowej w markecie. Wprawdzie raczej nieczęsto myślimy o pętlach, warunkach czy zmiennych… ale i tak je wykorzystujemy! Zarówno sami układamy algorytmy, jak i wykonujemy instrukcje przygotowane przez innych.

Zakoduj sobie dzień

Kodowanie to szkoła rozbijania problemów na mniejsze części i ich porządkowania. Zanim stworzymy jakikolwiek kod, musimy przemyśleć cel, który chcemy osiągnąć, a następnie krok po kroku określić drogę do jego rozwiązania. Nasze algorytmy testujemy sami lub dajemy innym do sprawdzenia. Jak każdą inną umiejętność, także myślenie algorytmiczne da się wyćwiczyć tylko w jeden sposób – po prostu to robiąc!

W „Zaprogramuj Przyszłość” ćwiczymy z najmłodszymi uczniami zarówno kodowanie z wykorzystaniem tabletów i aplikacji Scratch Junior jak i poprzez różnorodne aktywności bez prądu z wykorzystaniem np. maty edukacyjnej.  Aktywności, takie jak kodowanie tańca kolegów i koleżanek, czy instrukcji układania wieży z kubeczków to nie tylko przygotowanie do nauki „prawdziwego” programowania.

To także laboratorium algorytmiki, a zdobyte w nim doświadczenie będzie procentować przez całe życie. Nie tylko podczas testów PISA.

Bądź na bieżąco

AKTUALNOŚCI

28/09/18

Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”! 

Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.

czytaj więcej

25/09/18

5 pomysłów na Code Week w twojej szkole!

Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października. 

czytaj więcej

25/09/18

Technologia to tylko narzędzie

O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji

czytaj więcej

Kontakt

Fundacja Orange:

fundacja@orange.com

 

Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania:

kontakt@cyfrowydialog.pl

Logo fundacji zaprogramuj przyszłość
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo fundacji rozwoju branży internetowej NETKAMP
Logo funduszy europejskich
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego