28/09/18
Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”!
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji, rozmawiamy z Karoliną Żelazowską edukatorką i trenerką zaangażowaną m.in. w działania Mistrzów Kodowania oraz program #SuperKoderzy.
Pod koniec lipca mogliśmy oglądać w internecie wideorelację z wizyty Mistrzów Kodowania na Scratch Conference na MIT. Również tam byłaś. Jak wrażenia?
Kilka letnich dni spędzonych w gronie pasjonatów na wschodnim wybrzeżu USA… wrażenia mogły być wyłącznie pozytywne! Lipcowa konferencja w Cambridge była okazją, żeby spotkać się z nauczycielami i edukatorami z różnych stron świata. Rozmawiałam z wieloma osobami zaangażowanymi w szeroko rozumianą edukację – nie tylko programowanie. Mogłam obserwować, w jaki sposób kodowanie staje się pretekstem do najróżniejszych działań.
Jakie trzy zaobserwowane zjawiska uważasz za najistotniejsze?
Po pierwsze: tworzenie projektów bliskich dzieciom, wypływających z ich rzeczywistych zainteresowań, a nie z potrzeb „szkolnej gazetki”. Prac, które niosą dla dziecka ładunek emocjonalny i są ważne z jego perspektywy – a nie „ładne” według kryteriów dorosłego.
Drugim zjawiskiem, które mi się niezwykle spodobało, była realizacja projektów niskobudżetowych. Bez robotów i zaawansowanych gadżetów, za to z przestrzenią na nieskrępowane, długotrwałe wymyślanie i kreowanie.
Ponieważ prosiłeś o wymienienie trzech rzeczy, chciałabym wspomnieć jeszcze o zacieraniu się granicy między rolą ucznia i nauczyciela. Widać, że można traktować je czasem elastycznie – dorosły także może się uczyć od dziecka.
Gorącym tematem była nowa edycja Scratcha. Od 1 sierpnia możemy testować wersję beta, a oficjalna premiera jest planowana już na styczeń. Czy testowałaś nowe rozwiązanie?
Miałam okazję testować Scratcha 3.0, choć nie poświęciłam temu zbyt wiele czasu. Zdradzę, że możemy spodziewać się między innymi nowych opcji nagrywania i edycji dźwięku oraz szeregu świetnych postaci duszków. Zmieniła się też technologia, ale użytkownicy wcześniejszych wersji odnajdą się bez problemu.
Czy uważasz, że warto już teraz zmienić Scratcha na nowszą wersję?
Pamiętajmy, że to tylko narzędzie! Większe znaczenie ma, co i jak będziemy przy jego użyciu robić niż to, której wersji używamy. Natomiast osoby zainteresowane włączeniem się w rozwój Scratcha chciałabym zaprosić do dołączenia do grupy wolontariuszy, którzy tłumaczą nowe materiały – pisałam o tym na stronie Mistrzów Kodowania.
Już samo to, że premiera Scratcha budzi takie emocje, pokazuje, jak wiele się zmieniło w edukacji od czasów, gdy startowali Mistrzowie Kodowania. Jak sądzisz, w jakim kierunku pójdzie to w przyszłości? Co będzie elektryzować nauczycieli za np. 5 lat?
Wydaje mi się, że mam dość bogatą wyobraźnię, a jednak tutaj myślami nie sięgam tak daleko. Mam nadzieję, że w nowinki technologiczne będą nas same w sobie zajmować w mniejszym stopniu, za to jeszcze mocniej i świadomiej będziemy się zastanawiać, do czego użytecznego możemy je wykorzystać. Kluczowe wydaje mi się przede wszystkim pytanie, jak kolejne programy, sprzęty czy narzędzia będziemy potrafili wykorzystać do budowania relacji między ludźmi.
Czy technologia całkowicie podbije edukację? Co np. z umiejętnościami takimi jak prowadzenie eksperymentów z jednej strony, a twórczość plastyczna i muzyczna z drugiej?
Od kilku lat obserwujemy, jak w edukacji rozwija się nurt zwany STEAM (ang. Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics – pol. Nauka, Technologia, Inżynieria, Sztuka, Matematyka), czyli działania łączące różne dziedziny. Mam nadzieję, że zachowamy równowagę i zadbamy o tzw. pierwiastek ludzki. Technologia bez badawczej dociekliwości czy nuty artystycznego szaleństwa, to tylko technologia.
Jakie rady na najbliższy rok szkolny dałabyś nauczycielom i nauczycielkom wprowadzającym programowanie w swoich szkołach?
Dobre pomysły potrzebują czasu, a dobre projekty – wewnętrznej motywacji i otwartości na błędy. Niezależnie od tego, czy wprowadzamy programowanie czy inną aktywność, zachęcam do niespieszenia się oraz odważnego wykraczania poza ramy scenariuszy.
Bądź na bieżąco
28/09/18
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
25/09/18
Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października.
25/09/18
O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji