) Zaprogramuj Przyszłość

Aktualności

Logo funduszy europejskich
Logo fundacji orendż
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego

Technologia to tylko narzędzie

O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji, rozmawiamy z Karoliną Żelazowską edukatorką i trenerką zaangażowaną m.in. w działania Mistrzów Kodowania oraz program #SuperKoderzy.

Pod koniec lipca mogliśmy oglądać w internecie wideorelację z wizyty Mistrzów Kodowania na Scratch Conference na MIT. Również tam byłaś. Jak wrażenia?

Kilka letnich dni spędzonych w gronie pasjonatów na wschodnim wybrzeżu USA… wrażenia mogły być wyłącznie pozytywne! Lipcowa konferencja w Cambridge była okazją, żeby spotkać się z nauczycielami i edukatorami z różnych stron świata. Rozmawiałam z wieloma osobami zaangażowanymi w szeroko rozumianą edukację – nie tylko programowanie. Mogłam obserwować, w jaki sposób kodowanie staje się pretekstem do najróżniejszych działań.

Jakie trzy zaobserwowane zjawiska uważasz za najistotniejsze?

Po pierwsze: tworzenie projektów bliskich dzieciom, wypływających z ich rzeczywistych zainteresowań, a nie z potrzeb „szkolnej gazetki”. Prac, które niosą dla dziecka ładunek emocjonalny i są ważne z jego perspektywy – a nie „ładne” według kryteriów dorosłego.

Drugim zjawiskiem, które mi się niezwykle spodobało, była realizacja projektów niskobudżetowych. Bez robotów i zaawansowanych gadżetów, za to z przestrzenią na nieskrępowane, długotrwałe wymyślanie i kreowanie.

Ponieważ prosiłeś o wymienienie trzech rzeczy, chciałabym wspomnieć jeszcze o zacieraniu się granicy między rolą ucznia i nauczyciela. Widać, że można traktować je czasem elastycznie – dorosły także może się uczyć od dziecka.

Gorącym tematem była nowa edycja Scratcha. Od 1 sierpnia możemy testować wersję beta, a oficjalna premiera jest planowana już na styczeń. Czy testowałaś nowe rozwiązanie?

Miałam okazję testować Scratcha 3.0, choć nie poświęciłam temu zbyt wiele czasu. Zdradzę, że możemy spodziewać się między innymi nowych opcji nagrywania i edycji dźwięku oraz szeregu świetnych postaci duszków. Zmieniła się też technologia, ale użytkownicy wcześniejszych wersji odnajdą się bez problemu.

Czy uważasz, że warto już teraz zmienić Scratcha na nowszą wersję?

Pamiętajmy, że to tylko narzędzie! Większe znaczenie ma, co i jak będziemy przy jego użyciu robić niż to, której wersji używamy. Natomiast osoby zainteresowane włączeniem się w rozwój Scratcha chciałabym  zaprosić do dołączenia do grupy wolontariuszy, którzy tłumaczą nowe materiały – pisałam o tym na stronie Mistrzów Kodowania.

Już samo to, że premiera Scratcha budzi takie emocje, pokazuje, jak wiele się zmieniło w edukacji od czasów, gdy startowali Mistrzowie Kodowania. Jak sądzisz, w jakim kierunku pójdzie to w przyszłości? Co będzie elektryzować nauczycieli za np. 5 lat?

Wydaje mi się, że mam dość bogatą wyobraźnię, a jednak tutaj myślami nie sięgam tak daleko. Mam nadzieję, że w nowinki technologiczne będą nas same w sobie zajmować w mniejszym stopniu, za to jeszcze mocniej i świadomiej będziemy się zastanawiać, do czego użytecznego możemy je wykorzystać. Kluczowe wydaje mi się przede wszystkim pytanie, jak kolejne programy, sprzęty czy narzędzia będziemy potrafili wykorzystać do budowania relacji między ludźmi.

Czy technologia całkowicie podbije edukację? Co np. z umiejętnościami takimi jak prowadzenie eksperymentów z jednej strony, a twórczość plastyczna i muzyczna z drugiej?

Od kilku lat obserwujemy, jak w edukacji rozwija się nurt zwany STEAM (ang. Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics – pol. Nauka, Technologia, Inżynieria, Sztuka, Matematyka), czyli działania łączące różne dziedziny. Mam nadzieję, że zachowamy równowagę i zadbamy o tzw. pierwiastek ludzki. Technologia bez badawczej dociekliwości czy nuty artystycznego szaleństwa, to tylko technologia.

Jakie rady na najbliższy rok szkolny dałabyś nauczycielom i nauczycielkom wprowadzającym programowanie w swoich szkołach?

Dobre pomysły potrzebują czasu, a dobre projekty – wewnętrznej motywacji i otwartości na błędy. Niezależnie od tego, czy wprowadzamy programowanie czy inną aktywność, zachęcam do niespieszenia się oraz odważnego wykraczania poza ramy scenariuszy.

 

Bądź na bieżąco

AKTUALNOŚCI

28/09/18

Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”! 

Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.

czytaj więcej

25/09/18

5 pomysłów na Code Week w twojej szkole!

Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października. 

czytaj więcej

25/09/18

Technologia to tylko narzędzie

O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji

czytaj więcej

Kontakt

Fundacja Orange:

Sławomir Cabajewski

Slawomir.Cabajewski@orange.com

 

Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania:

Anna Kurpiewska - Rams

anna.kurpiewska@mistrzowiekodowania.pl

Logo fundacji zaprogramuj przyszłość
Logo stowarzyszenia mistrzowie kodowania
Logo fundacji rozwoju branży internetowej NETKAMP
Logo funduszy europejskich
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego