28/09/18
Mamy Laureatów konkursu „Wakacje Dasha i Dota”!
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Co najbardziej zapisało ci się w pamięci z dotychczasowej pracy w projekcie „Zaprogramuj przyszłość”?
Jako trener Mistrzów Kodowania miałem przyjemność pracować z nauczycielami ze szkół w Blachowni, Borowem i Olsztynku. Dobrze zapamiętałem pierwsze spotkania z nimi, gdy chyba trochę obawiali się tego, z czym się wiąże udział w projekcie.
Niektórzy przyznali się, że na te zajęcia byli przygotowani jak nigdy – mieli nawet całe listy z pytaniami do mnie! Równie mocno zapadły mi jednak w pamięć nasze ostatnie spotkania, kiedy dla odmiany mówili, że warto było zdecydować się na udział, a programowanie wcale nie jest takie straszne. I że dziękują za pomoc.
Dla mnie to również była wielka przygoda i wyzwanie – także logistyczne, bo jak łatwo sprawdzić, musiałem pokonywać niemałe odległości. Podczas spotkań z nauczycielami przekonałem się, że wbrew pozorom łatwo jest zarażać innych entuzjazmem oraz pokazywać im inne podejście do nowych technologii.
Jeszcze kilka lat temu edukacja cyfrowa w szkołach ograniczała się do podstaw obsługi komputera i korzystania z internetu, a kodowanie było nowością i budziło wiele emocji. Czy to się zmienia?
Dla mnie samego jeszcze cztery lata temu programowanie i robotyka były nowością. Wydawało mi się, że to nie dla mnie – uczę w końcu języka angielskiego. Szybko okazało się jednak, że odkryłem nowe hobby, którym mogłem dzielić się z moimi uczniami.
Wraz z postępem technologicznym zmieniają się także szkoły – i całe szczęście! Uczniowie chętnie wchodzą w świat nowoczesnych rozwiązań, rodzice także na ogół podchodzą do tego entuzjastycznie. Wielu nauczycieli ma ostrożny stosunek do kodowania, ale dzięki programom takim jak „Zaprogramuj przyszłość” łatwiej jest pokazać im – a także dyrektorom i przedstawicielom organów prowadzących – jak to wszystko wygląda od kuchni.
Bo kodowanie w szkole wcale nie jest tak trudne, jak się może wydawać – we wspólną naukę można wciągnąć i dzieci, i nauczycieli, i rodziców. Pracując z uczestnikami projektu, od początku chciałem im pokazać, że można się przy tym dobrze bawić.
Ostatnio na stronie Mistrzów Kodowania ukazał się tekst o przygodzie twoich uczniów z wirtualną rzeczywistością. Czy to nie za dużo dla dzieci uczących się w szkole podstawowej?
Dzięki uprzejmości firmy Samsung i Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania mogłem przetestować zestaw składający się z gogli VR, kamery 360° oraz smartfona. Moi uczniowie już trochę przyzwyczaili się, że przynoszę na lekcje różne gadżety lub wymyślamy własne rozwiązania. Raz na zajęciach dodatkowych z programowania wykonaliśmy na przykład rękę robota z kartonu i strzykawek (relację można przeczytać na blogu Mistrzów Kodowania). Na angielskim bardzo często używamy robotów, tzw. line followerów, dla których moi uczniowie wykonują makiety miast czy ścieżki do historyjek.
Z technologiami świetnie radzili sobie zarówno uczniowie z klas drugich szkoły podstawowej, jak i piątoklasiści. Czasami tak zatracali się w naszych wspólnych zadaniach, że zaczynali mówić po angielsku zupełnie naturalnie. Każdy miał możliwość spróbować różnych rozwiązań, nikt nie martwił się, że popełni błąd.
Trzeba jednak pamiętać, że wprowadzając nowości w procesie edukacyjnym, musimy to robić spokojnie, bez pośpiechu. Każdy nauczyciel powinien rozsądnie dobierać metody i formy pracy oraz dobrze wyczuć czas, kiedy uczniowie są gotowi na dane rozwiązanie i w pełni skorzystają z jego wprowadzenia.
Myślę, że z VR trafiłem na właściwy moment – efekty pracy były naprawdę ciekawe, o czym każdy może sam się przekonać, bo stworzone przez nas wirtualne wycieczki są dostępne w internecie. Zainteresowane osoby zapraszam do lektury relacji na stronie Mistrzów Kodowania.
VR to tylko jedna z wielu technologii, o których teraz się mówi. Głośno jest także o rozszerzonej rzeczywistości, internecie rzeczy czy sztucznej inteligencji. Sądzisz, że one również będą mogły być wykorzystane w pracy z uczniami?
Edukacja w naturalny sposób adaptuje nowe technologie do swoich potrzeb. Kiedyś wielkim novum na lekcjach angielskiego były flash cards, czyli kolorowe karteczki z obrazkami, oraz kasety magnetofonowe. Później nastał czas płyt kompaktowych… a teraz mamy szybki internet, rzutniki, tablice interaktywne, ekrany dotykowe, e-podręczniki i wiele innych udogodnień bazujących na nowych technologiach. Możemy z nich korzystać każdego dnia.
Część osób pamięta pewnie serial Knight rider, w którym główny bohater rozmawiał przez zegarek z KITT-em – sztuczną inteligencją kierującą jego samochodem. Dzisiaj smartwatch to popularny gadżet z kategorii wearables, czyli „technologii do noszenia”, a tzw. samochody autonomiczne pewnie niedługo staną się powszechnym widokiem na na ulicach. Filmy w technologii VR można oglądać na YouTube, wiele aplikacji i urządzeń wykorzystuje AR, czyli rzeczywistość rozszerzoną (ang. augmented reality). Również inteligentne miasta czy domy przestają być tylko fikcją. Na pewno przyjdzie i czas na „inteligentną szkołę”.
Szkoła na miarę XXI wieku, powinna być miejscem, w którym uczniowie nabędą umiejętności, które pozwolą im odnaleźć się w ciągle zmieniającym świecie. Dzieci wcale nie trzeba zmuszać do nauki – wystarczy je zachęcić do działania i oczarować zdobywaniem wiedzy. Myślę, że wykorzystanie technologii może mieć w tym kontekście bardzo pozytywne efekty.
Czy zdradzisz, jakie jest kolejne wyzwanie edukacyjno-technologiczne, które stawiasz przed sobą i swoimi uczniami?
Obiecałem uczniom, że zbudujemy swojego własnego, prawdziwego robota, który będzie chodził, mówił i strzygł trawnik. Dlaczego akurat to? A czemu nie! :)
Bądź na bieżąco
28/09/18
Oto Zwycięzcy wrześniowego konkursu o wakacyjnych przygodach Dasha i Dota.
25/09/18
Europejskie święto pasjonatów programowania w edukacji już niedługo. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania trwa od 6 do aż 21 października.
25/09/18
O najciekawszych obserwacjach ze Scratch Conferencje na MIT, premierze nowej wersji Scratcha oraz tym, jakie pytania powinniśmy zadawać, wprowadzając nowe technologie w edukacji
Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania: